2014.09.29
Ämne: Historia (hi)
|
Årskurs: 5 ht
|
|
Vasatiden 1521-1611
|
||
Förmågor
|
• Historia:
* Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur historiska händelser och personer. (heja 1) * Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras, vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2) * Du kan använda historiska källor för att dra enkla slutsatser om hur människor lever. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur källorna kan användas. (heja 5) * Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när du studerar historia, diskuterar historia och använder historiska källor. (heja 7) |
|
Centralt
innehåll
|
Historia
Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
|
Ord och begrepp
Namn och
händelser
|
|
|
Konkreta mål
för dig som elev. |
|
|
Du ska kunna minst
- 10 av begreppen ovan - 5 av de viktigaste personerna (tex. Gustav Vasa, Olaus Petri, Martin Luther, Nils Dacke, Karl IX, Johan III, Erik IV) - 3 av händelserna under Vasatiden (tex. Gustavs äventyr i Dalarna, reformationen, bakgrunden till Vasaloppet, hur det gick till när Gustav blev kung, Dackefejden) |
Du ska veta:
- när Gustav valdes till kung och hur firar vi den dagen idag. - vad ett arvrike är. |
|
2)
|
||
Du ska kunna resonera om orsaker till
(varför det hände):
- att Gustav Vasa blev kung i Sverige - upproret Dackefejden - Gustav Vasas äventyr i dalarna - Vasaloppet - reformationen |
Du ska kunna resonera om
konsekvenser av (hur blev det sen?):
- att Gustav Vasa var kung i Sverige, både under Vasatiden (tex. hur levde människor? vilka förändringar skedde i samhället? Vad gjorde folket?) men även spår i vår tid - Gustav Vasas äventyr i dalarna - reformationen - arvrike |
|
3)
Du ska kunna: - dra slutsatser om hur människor levde utifrån historiska källor. 4) Du ska kunna: - diskutera om de historiska källorna går att använda |
||
Bedömning
|
Bedömning sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 5 och 7 i historia. Dels kommer vi
att göra ett skriftligt prov, men även engagemanget under lektionerna har även
stor betydelse.
|
|
Arbetsgång
|
Förslag på arbetsgång:
* vi läser ur boken, tillsammans och ensamt * vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet * spela teater * instuderingsfrågor * vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov * gör egna instuderingsfrågor * arbeta med iPads * arbete med lathund; hur människor levde innan vasatiden, under och därefter * läxor, både att läsa och titta på klipp * något sorts prov. Troligen i traditionell form, men skriva svaren på datorn om man vill. * Pling Plong |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar