fredag 3 oktober 2014

LPP Vasatiden

2014.09.29
Ämne: Historia (hi)
Årskurs: 5 ht
Vasatiden 1521-1611
Förmågor
Historia:
* Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur historiska händelser och personer. (heja 1)
* Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras, vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2)
* Du kan använda historiska källor för att dra enkla slutsatser om hur människor lever. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur källorna kan användas. (heja 5)
* Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när du studerar historia, diskuterar historia och använder historiska källor. (heja 7)



Centralt innehåll
Historia
Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
  • Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
  • Den svenska statens framväxt och organisation
  • Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
  • Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
  • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
    Hur historia används och historiska begrepp
  • Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700- talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
  • Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.


Ord och begrepp
Namn och händelser
  • legoknektar/soldater
  • fogde
  • uppror
  • statskyrka
  • påve
  • protestanter
  • arvrike
  • armé
  • abdikera
  • predika
  • bergsmän
  • Gustav Eriksson (Vasa)
  • Nils Dacke
  • Dackefejden
  • Olaus Petri
  • Drottning Margareta
  • Kristian II
  • Karin Månsdotter
  • Tyhco Brahe
  • Johann Gutenberg
  • Christoffer Columbus
  • katolska kyrkan
  • katolik
  • statskassa
  • flotta
  • reformation
  • Dackefejden
  • självständig
  • fästningar
  • stat
  • äldre vasatiden (1521-1611)
  • riksföreståndare
  • Karl IX
  • Johan III
  • Erik IV
  • Martin Luther
  • Sigismund
  • Kung Henrik VIII (1491-1547)
  • Drottning Elisabeth I (1533-
    1603) Huset Tudor
  • Fredinand Magellan
  • Vasco da Gama
Konkreta mål
för dig som elev.
  1. 1)  fakta
  2. 2)  resonera om orsaker och konsekvenser
  3. 3)  slutsatser om människor i historiska källor
  4. 4)  källornas trovärdighet
1)
Du ska kunna minst
- 10 av begreppen ovan

- 5 av de viktigaste personerna (tex. Gustav Vasa, Olaus Petri, Martin Luther, Nils Dacke, Karl IX, Johan III, Erik IV)
- 3 av händelserna under Vasatiden (tex. Gustavs äventyr i Dalarna, reformationen, bakgrunden till Vasaloppet, hur det gick till när Gustav blev kung, Dackefejden)
Du ska veta:
- när Gustav valdes till kung och hur firar vi den dagen idag.
- vad ett arvrike är.

2)
Du ska kunna resonera om orsaker till (varför det hände):
- att Gustav Vasa blev kung i Sverige - upproret Dackefejden
- Gustav Vasas äventyr i dalarna
- Vasaloppet

- reformationen
Du ska kunna resonera om konsekvenser av (hur blev det sen?):
- att Gustav Vasa var kung i Sverige, både under Vasatiden (tex. hur levde människor? vilka förändringar skedde i samhället? Vad gjorde folket?) men även spår i vår tid
- Gustav Vasas äventyr i dalarna - reformationen
- arvrike

3)
Du ska kunna:
- dra slutsatser om hur människor levde utifrån historiska källor. 4)
Du ska kunna:
- diskutera om de historiska källorna går att använda



Bedömning
Bedömning sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 5 och 7 i historia. Dels kommer vi att göra ett skriftligt prov, men även engagemanget under lektionerna har även stor betydelse.


Arbetsgång
Förslag på arbetsgång:
* vi läser ur boken, tillsammans och ensamt
* vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet
* spela teater
* instuderingsfrågor
* vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov
* gör egna instuderingsfrågor
* arbeta med iPads
* arbete med lathund; hur människor levde innan vasatiden, under och därefter * läxor, både att läsa och titta på klipp
* något sorts prov. Troligen i traditionell form, men skriva svaren på datorn om man vill.
* Pling Plong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar