fredag 14 november 2014

Planering Stormaktstiden



Ämne: Historia (hi)
Årskurs: 5 ht

Stormaktstiden
1611-1718

Förmågor


  • Analysera - se samband
  • Kommunicera - samtala med olika sorters personer
  • Begrepp - förstår vad begreppen betyder
  • Procedur - veta hur man kan använda bl.a. begrepp
    * Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur historiska händelser och personer. (heja 1)
    * Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras, vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2)
    * Du kan diskutera hur förändringar [...] i hur människor lever och möten mellan kulturer har påverkat den tid vi lever i. Du motiverar det med enkla exempel från förr i tiden. (heja 4)
    * Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när du studerar och diskuterar historia [...]. (heja 7)

Centralt innehåll


    Historia
    Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
  • Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
  • Den svenska statens framväxt och organisation

  • Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
  • Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
  • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
    Hur historia används och historiska begrepp
  • Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
  • Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
Ord och begrepp














Namn och händelser
  • stormaktstiden
  • snapphanar
  • indrivare
  • gråkappa
  • besvärjelser
  • tinget
  • tortera
  • valloner
  • finnmarker
  • karoliner
  • skyttegravar
  • Gustav II Adolf
  • Axel Oxenstierna
  • Drottning Kristina
  • Karl X Gustav
  • Karl XI - envåldshärskaren
  • Karl XII - soldatkungen
  • Louis De Geer
  • Vasaskeppet

  • Ludvig XIV av Frankrike
  • tsar Peter av Ryssland
  • Häxprocessen
  • Slaget vid Lützen
  • 30-åriga kriget
  • Freden i Roskilde
  • Nordiska kriget
  • Slaget vid Poltava
  • 30:de november
Konkreta mål för dig som elev.
1) fakta och begrepp (begrepp och procedur) (Heja 1 och 7)
2) Du ska kunna diskutera hur människor lever. (analysera) (Heja 4)
3) Du ska kunna diskutera om orsaker och konsekvenser (analysera) (Heja 2)
4) Du ska kunna berätta för andra, både muntligt och skriftlig, det du vill diskutera. (kommunicera) (Heja 1, 2, 4 och 7)


1)
Du ska kunna minst
- 5 av begreppen ovan
- 4 av de viktigaste personerna
- 3 av händelserna under Stormaktstiden


2) Du ska kunna diskutera hur människor lever.
3)
Du ska kunna resonera om orsaker till:


- att Vasaskeppet byggdes
- häxprocesserna startade
Du ska kunna resonera om konsekvenser:
- till att Vasaskeppet sjönk
- till häxprocesserna
4) Du ska kunna berätta för andra, både muntligt och skriftlig, det du vill diskutera.
Bedömning


Bedömning sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 4 och 7 i historia. Dels kommer vi att göra flera små”prov”, men även engagemanget under lektionerna har även stor betydelse.


Arbetsgång
Förslag på arbetsgång:
* vi läser ur boken
* vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet
* vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov
* gör egna instuderingsfrågor
* arbeta med iPads
* några småprov
* teatrar - spela pjäser
* Pling Plong
* andra filmklipp - Historiepolisen,
* Vasamuseet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar