|
Ämne:
Historia (hi)
|
Årskurs:
5 ht
|
Stormaktstiden
1611-1718
|
Förmågor
|
Analysera
- se samband
Kommunicera
- samtala med olika sorters personer
Begrepp
- förstår vad begreppen betyder
Procedur
- veta hur man kan använda bl.a. begrepp
*
Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur
historiska händelser och personer. (heja 1)
*
Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras,
vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och
följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2)
*
Du kan diskutera hur förändringar [...] i hur människor lever
och möten mellan kulturer har påverkat den tid vi lever i. Du
motiverar det med enkla exempel från förr i tiden. (heja 4)
*
Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när
du studerar och diskuterar historia [...]. (heja 7)
|
Centralt
innehåll
|
Historia
Norden
och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
Nordens
och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till
exempel av handelsvaror, språk och kultur.
Den
svenska statens framväxt och organisation
Det
svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och
konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön.
Migration till och från samt inom det svenska riket.
Reformationen
och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
Vad
historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan
berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn,
kvinnor och män jämfört med i dag.
Hur
historia används och historiska begrepp
- Exempel
på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och
1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn,
språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
- Hur
historiska personer och händelser, till exempel drottning
Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på
olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
- Vad
begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak
och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används
i historiska sammanhang.
- Tidsbegreppen
vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt
olika syn på deras betydelser.
|
Ord
och begrepp
Namn
och händelser
|
stormaktstiden
snapphanar
indrivare
gråkappa
besvärjelser
- tinget
|
tortera
valloner
finnmarker
karoliner
- skyttegravar
|
Ludvig
XIV av Frankrike
- tsar
Peter av Ryssland
|
Häxprocessen
Slaget
vid Lützen
30-åriga
kriget
Freden
i Roskilde
Nordiska
kriget
Slaget
vid Poltava
- 30:de
november
|
|
Konkreta
mål för
dig som elev.
|
1)
fakta och begrepp (begrepp och procedur) (Heja 1 och 7)
2)
Du ska kunna diskutera hur människor lever. (analysera) (Heja 4)
3)
Du ska kunna diskutera om orsaker och konsekvenser (analysera)
(Heja 2)
4)
Du ska kunna berätta för andra, både muntligt och skriftlig,
det du vill diskutera. (kommunicera) (Heja 1, 2, 4 och 7)
1)
Du
ska kunna minst
-
5 av begreppen ovan
-
4 av de viktigaste personerna
-
3 av händelserna under Stormaktstiden
|
2)
Du ska kunna diskutera hur människor lever.
3)
Du
ska kunna resonera om orsaker till:
-
att Vasaskeppet byggdes
-
häxprocesserna startade
|
Du
ska kunna resonera om konsekvenser:
-
till att Vasaskeppet sjönk
-
till häxprocesserna
|
4)
Du ska kunna berätta för andra, både muntligt och skriftlig,
det du vill diskutera.
|
Bedömning
|
Bedömning
sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 4 och 7 i historia. Dels kommer
vi att göra flera små”prov”, men även engagemanget under
lektionerna har även stor betydelse.
Arbetsgång
|
Förslag
på arbetsgång:
*
vi läser ur boken
*
vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet
*
vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov
*
gör egna instuderingsfrågor
*
arbeta med iPads
*
några småprov
*
teatrar - spela pjäser
*
Pling Plong
*
andra filmklipp - Historiepolisen,
*
Vasamuseet
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar