torsdag 21 maj 2015

Våra sinnen


Ämne: BIOLOGI- FYSIK
Årskurs: 5

Våra sinnen

Syfte
Varför vi ska arbeta med det här.
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • använda kunskaper i biologi och fysik för att granska information och kommunicera
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi och fysik
  • använda biologins och fysikens begrepp, modeller och teorier
Konkreta mål för dig som elev

Du ska kunna:
  • förklara vilka våra sinnen är och hur de fungerar
  • ge exempel på hur djur använder sina sinnen
  • veta vilka hjälpmedel man kan få om man har nedsatt syn och hörsel
  • berätta hur vi kan skydda våra sinnesorgan
  • något om ljus - tex hur vi kan se ett föremål, några av ögats delar, ljusets egenskaper
  • något om ljud - hur vi kan uppfatta ett ljud, några av örats delar, ljudets egenskaper
  • göra en planering som testar något sinne samt utföra, dokumentera och utvärdera den
  • motivera och argumentera i frågor som handlar om våra sinnen
Bedömning
Det här ska bedömas i ditt arbete.
Din förmåga att
  • planera, genomföra och utvärdera experiment
  • att läsa, förstå och ta ut det viktiga ur en faktatext eller film
  • i text och/eller bild beskriva och förklara våra olika sinnen
  • använda naturvetenskapliga begrepp i tal och skrift
  • muntligt och skriftligt kunna argumentera i någon fråga som handlar om våra sinnen

Ord och begrepp
absorbera, brytning, konkav, konvex, lins, ljus, ljuskälla, reflexion, skugga, balansorgan, snäcka, stämband, trumhinna, hörselben, buller, decibel, eko, hertz, ljudvågor, blindskrift, färgblind, kontaktlins, närsynt, tinnitus, översynt, besk, luktcell, näshåla, slemhinna, umami, elastisk, isolerande, pigment, svettkörtel, underhudsvett

Så här kommer du att får visa vad du lärt dig
  • bedömningsuppgifter på delar av området (ofta skriftligt)
  • skriva en labbrapport
  • en argumentationsuppgift (muntligt och skriftligt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar