fredag 24 oktober 2014
Veckobrev v.43
onsdag 22 oktober 2014
Träna bråk på Fun Kids online math games
- Equivalent fractions matching
- Fractions splat
- Fraction addition
- Fraction subtraction
- Reduce fractions splat
- Equivalent fractions splat
- Fractions sets
fredag 17 oktober 2014
Veckobrev v. 42
lördag 11 oktober 2014
Veckobrev v 41
På svenskan har vi läst ut Coolt och den var cool! Vi har också pratat om lässtrategier cowboyen som sammanfattar, spågumman som förutspår, reportern som ställer frågor, detektiven som reder ut och konstnären som skapar inre bilder. Maija läste ur en bok som heter Stockholms blodbad och vi fick rita bilder till. Då använde vi lässtrategin konstnären.
På No:n så byggde vi på våra solfångare och skrev ritningar och förklaringar till våra solfångare. Vi ska testa dom när det blir lite soligare ute, om det kommer att inträffa. Vi har också fått tillbaka våra gamla, gamla diagnoser som vi gjorde för typ ett år sen.
På engelskan har vi gjort det gamla vanliga dvs. att vi har arbetat i MAGIC. Och vi har börjat på ett manus till en serie på bilden.
På So:n har vi arbetat med Gustav Vasa. Men egentligen så heter han faktiskt GUSTAV ERIKSSON!!! Men är från släkten Vasa.
På matten har vi småbörjat på ett nytt kapitel om bråk.
På gympan så har vi kört fotboll ( med en fransk vikarie ), spökboll och haft fys ( med Kent ). Dom flesta tyckte att det var jobbigt med fys för att vi skulle hoppa över en bänk, krypa under en bänk, hoppa över en bänk, göra 10 situps och 10 armhävningar. Det behövde vi göra 20 gånger!
Dit vir tip illt vi hir gjirt dinni vicki! ( I-språket)
(översatt till svenska) Det var typ allt vi gjort denna vecka!
Hej då vi kommer tillbaks nästa vecka med andra bloggare!!!
onsdag 8 oktober 2014
Lpp Bråk och decimaltal
Ämne: Matematik |
Årskurs: 5 |
|
Bråk
och decimaltal
|
||
Förmågor
som du ska träna på |
|
|
Konkreta
mål för
dig som elev
|
Du
ska kunna
|
|
Ord
och begrepp
som
hör till området
|
helhet,
bråk, decimaltal, procent, andel, bråkform, blandad form,
heltal, fjärdedel,
åttondel, tiondel, femtedel osv
|
|
Bedömning
Så
här kommer du att få visa vad du lärt dig
|
|
måndag 6 oktober 2014
Veckobrev v. 40
fredag 3 oktober 2014
LPP Vasatiden
Ämne: Historia (hi)
|
Årskurs: 5 ht
|
|
Vasatiden 1521-1611
|
||
Förmågor
|
• Historia:
* Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur historiska händelser och personer. (heja 1) * Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras, vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2) * Du kan använda historiska källor för att dra enkla slutsatser om hur människor lever. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur källorna kan användas. (heja 5) * Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när du studerar historia, diskuterar historia och använder historiska källor. (heja 7) |
|
Centralt
innehåll
|
Historia
Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
|
Ord och begrepp
Namn och
händelser
|
|
|
Konkreta mål
för dig som elev. |
|
|
Du ska kunna minst
- 10 av begreppen ovan - 5 av de viktigaste personerna (tex. Gustav Vasa, Olaus Petri, Martin Luther, Nils Dacke, Karl IX, Johan III, Erik IV) - 3 av händelserna under Vasatiden (tex. Gustavs äventyr i Dalarna, reformationen, bakgrunden till Vasaloppet, hur det gick till när Gustav blev kung, Dackefejden) |
Du ska veta:
- när Gustav valdes till kung och hur firar vi den dagen idag. - vad ett arvrike är. |
|
2)
|
||
Du ska kunna resonera om orsaker till
(varför det hände):
- att Gustav Vasa blev kung i Sverige - upproret Dackefejden - Gustav Vasas äventyr i dalarna - Vasaloppet - reformationen |
Du ska kunna resonera om
konsekvenser av (hur blev det sen?):
- att Gustav Vasa var kung i Sverige, både under Vasatiden (tex. hur levde människor? vilka förändringar skedde i samhället? Vad gjorde folket?) men även spår i vår tid - Gustav Vasas äventyr i dalarna - reformationen - arvrike |
|
3)
Du ska kunna: - dra slutsatser om hur människor levde utifrån historiska källor. 4) Du ska kunna: - diskutera om de historiska källorna går att använda |
||
Bedömning
|
Bedömning sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 5 och 7 i historia. Dels kommer vi
att göra ett skriftligt prov, men även engagemanget under lektionerna har även
stor betydelse.
|
|
Arbetsgång
|
Förslag på arbetsgång:
* vi läser ur boken, tillsammans och ensamt * vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet * spela teater * instuderingsfrågor * vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov * gör egna instuderingsfrågor * arbeta med iPads * arbete med lathund; hur människor levde innan vasatiden, under och därefter * läxor, både att läsa och titta på klipp * något sorts prov. Troligen i traditionell form, men skriva svaren på datorn om man vill. * Pling Plong |