fredag 24 oktober 2014

Veckobrev v.43

Den här veckan har vi jobbat med en bok som heter "Upprorstid" på svenskan. Det handlar om en kille som heter Sven och han försöker hitta Gustav Vasa i Dalarna.
  På No:n har vi jobbat med magnetism. Vi lärde oss b.l.a att elektro-magneter behöver ström för att bli magnetiska, och hur vi får t.ex en spik att bli magnetisk, genom att dra en magnet på spiken så då blir den magnetisk. 
  I onsdags på idrotten hade vi utomhus idrott och vi körde flaggan. I fredags renoverades tjejernas omklädningsrum så vi tjejer var tvungna att gå igenom killarnas omklädningsrum. Man fick välja mellan ringar, långhopprep eller pingis. Jag (Maja) valde ringar och jag (Maya) valde pingis.
   

Mvh Majsi och Maysan!

På fredag vecka 45 är det SO prov (historia). Eleverna har fått en planering över hela Vasatiden och skrivit ner vilka sidor de kan läsa på extra för att klara provet. Trevligt lov alla! // Maija

onsdag 22 oktober 2014

Träna bråk på Fun Kids online math games

http://www.sheppardsoftware.com/math.htm#fractions


Dessa spel kan man börja med!
  • Equivalent fractions matching
  • Fractions splat
  • Fraction addition
  • Fraction subtraction
  • Reduce fractions splat
  • Equivalent fractions splat
  • Fractions sets

fredag 17 oktober 2014

Veckobrev v. 42

Hej!!

Denna veckan är Jolina och Stella bloggare.
Vi har haft Svenska och då jobbade vi med Stockholms blodbad. Vi har läst ut hela boken och ska börja med del 2.
Sen på matten håller vi på med bråk och vi använder oss också av bråk-plattor.
På No så har vi jobbat på elektricitet och energi. Vi fick göra ett experiment med lampor. Det var seriekoppling och parallellkoppling.
Sedan har vi haft Engelska. Då jobbade vi med våra berättelser som man ska koppla med bilden. Sedan på bilden gör vi fortfarande våra små karaktärer som ska bli en serie och språket ska vara på engelska det är därför vi har kopplat det till engelska och bild.
På musiken har vi spelat piano och gitarr. På piano så spela ackord.
Idrott har vi haft ute jumpa och inne jumpa. På ute jumpan så körde vi fridrott och på inne jumpan så gjorde vi olika staffeter.

Vänliga hälsningar Jolina och Stella!             Ps vi har lyckats med vägningen på maten

NO-läxa

lördag 11 oktober 2014

Ett litet experiment

 

Vi testar djungelbråk

 

Vi bygger solfångare

 

Veckobrev v 41

Hej! det är vi som är veckans bloggare Ida och Malcolm men Malcolm är inte här så Rut bloggar istället. 

På svenskan har vi läst ut Coolt och den var cool! Vi har också pratat om lässtrategier cowboyen som sammanfattar, spågumman som förutspår, reportern som ställer frågor, detektiven som reder ut och konstnären som skapar inre bilder. Maija läste ur en bok som heter Stockholms blodbad och vi fick rita bilder till. Då använde vi lässtrategin konstnären.

På No:n så byggde vi på våra solfångare och skrev ritningar och förklaringar till våra solfångare. Vi ska testa dom när det blir lite soligare ute, om det kommer att inträffa. Vi har också fått tillbaka våra gamla, gamla diagnoser som vi gjorde för typ ett år sen. 

På engelskan har vi gjort det gamla vanliga dvs. att vi har arbetat i MAGIC. Och vi har börjat på ett manus till en serie på bilden.

På So:n har vi arbetat med Gustav Vasa. Men egentligen så heter han faktiskt GUSTAV ERIKSSON!!! Men är från släkten Vasa. 

På matten har vi småbörjat på ett nytt kapitel om bråk. 

På gympan så har vi kört fotboll ( med en fransk vikarie ), spökboll och haft fys ( med Kent ). Dom flesta tyckte att det var jobbigt med fys för att vi skulle hoppa över en bänk, krypa under en bänk, hoppa över en bänk, göra 10 situps och 10 armhävningar. Det behövde vi göra 20 gånger!

Dit vir tip illt vi hir gjirt dinni vicki! ( I-språket)

(översatt till svenska) Det var typ allt vi gjort denna vecka!

Hej då vi kommer tillbaks nästa vecka med andra bloggare!!!


onsdag 8 oktober 2014

Lpp Bråk och decimaltal

 14-10-08

    Ämne: Matematik

Årskurs: 5

Bråk och decimaltal

Förmågor
som du ska träna på
  • lösa problem och välja bra och effektiva metoder
  • beskriva hur man kan lösa problem och se om resultaten är rimliga
  • ge förslag på olika sätt att lösa problem
  • beskriva och använda de matematiska begreppen och förstå hur de hänger ihop
  • göra uträkningar och välja lämpliga metoder
  • beskriva och prata om hur man kan göra uträkningar och kunna använda dig av bilder, tabeller, grafer och symboler
  • förklara hur du har tänkt och förstå hur andra har tänkt när ni diskuterar matematik
Konkreta mål för dig som elev
    Du ska kunna
  • jämföra olika delar av olika helheter
  • använda samband bråk-decimal-procent
  • förkorta och förlänga bråk
  • dividera med stora tal
  • använda strategier vid problemlösning
Ord och begrepp
som hör till området

    helhet, bråk, decimaltal, procent, andel, bråkform, blandad form, heltal, fjärdedel, åttondel, tiondel, femtedel osv
Bedömning
Så här kommer du att få visa vad du lärt dig
  • Genom lösa problemuppgifter
  • Diagnos
  • Muntliga uppgifter
  • Diskussioner i grupp och helklass

måndag 6 oktober 2014

Veckobrev v. 40



Vecka 40


Den här veckan har vi haft mattetest för att se vad vi kan och inte kan. Uppgifterna var från ett prov som vi ska göra om cirka 1 år. Vi tycker dom var leta. Vi har lärt oss ett smart sett att räkna ut multiplikation det finns en video på bloggen där vi visar hur man gör det.

På so har vi kolat på ett program som heter Sveriges historia. Det var väldigt lärosamt tycker vi.

På NO har vi börjat med att göra en solfångare (solpanel). Sen ska man kunna se på något set om den funkar. På rasterna har Ruben och Theodor gjort experiment med 101 experiment det finns masa saker där i lådan. Kanske det finns en video på bloggen snart.

På SV har vi skrivit insändare till saker som vi vill ändra på. Och i fredas skrev vi rent texten på datorn.

På Eng har vi haft läxförhör med en ny lärare. Och vi ska göra manus till en serie som vi gör på bilden.

På bilden har vi gjort en karaktär till våran serie vi ska börjat nästa vecka.

På idrotten har vi varit ute och prövat friidrott och i fredas har vi varit inne och skört Harry Potter. Det var första gången vi hade idrott inne i 5an

På musiken har vi spelat piano och lärt oss olika ackord det var roligt.


Theo och Ruben

fredag 3 oktober 2014

LPP Vasatiden

2014.09.29
Ämne: Historia (hi)
Årskurs: 5 ht
Vasatiden 1521-1611
Förmågor
Historia:
* Du har baskunskaper om hur det var förr i tiden och om hur historiska händelser och personer. (heja 1)
* Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur samhället förändras, vad människor gör och hur de lever. Du diskuterar orsaker och följder till detta på ett enkelt sätt. (heja 2)
* Du kan använda historiska källor för att dra enkla slutsatser om hur människor lever. Du diskuterar på ett enkelt sätt hur källorna kan användas. (heja 5)
* Du kan använda historiska begrepp på ett ganska bra sätt när du studerar historia, diskuterar historia och använder historiska källor. (heja 7)



Centralt innehåll
Historia
Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500—1700
  • Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
  • Den svenska statens framväxt och organisation
  • Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
  • Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
  • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
    Hur historia används och historiska begrepp
  • Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700- talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
  • Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.


Ord och begrepp
Namn och händelser
  • legoknektar/soldater
  • fogde
  • uppror
  • statskyrka
  • påve
  • protestanter
  • arvrike
  • armé
  • abdikera
  • predika
  • bergsmän
  • Gustav Eriksson (Vasa)
  • Nils Dacke
  • Dackefejden
  • Olaus Petri
  • Drottning Margareta
  • Kristian II
  • Karin Månsdotter
  • Tyhco Brahe
  • Johann Gutenberg
  • Christoffer Columbus
  • katolska kyrkan
  • katolik
  • statskassa
  • flotta
  • reformation
  • Dackefejden
  • självständig
  • fästningar
  • stat
  • äldre vasatiden (1521-1611)
  • riksföreståndare
  • Karl IX
  • Johan III
  • Erik IV
  • Martin Luther
  • Sigismund
  • Kung Henrik VIII (1491-1547)
  • Drottning Elisabeth I (1533-
    1603) Huset Tudor
  • Fredinand Magellan
  • Vasco da Gama
Konkreta mål
för dig som elev.
  1. 1)  fakta
  2. 2)  resonera om orsaker och konsekvenser
  3. 3)  slutsatser om människor i historiska källor
  4. 4)  källornas trovärdighet
1)
Du ska kunna minst
- 10 av begreppen ovan

- 5 av de viktigaste personerna (tex. Gustav Vasa, Olaus Petri, Martin Luther, Nils Dacke, Karl IX, Johan III, Erik IV)
- 3 av händelserna under Vasatiden (tex. Gustavs äventyr i Dalarna, reformationen, bakgrunden till Vasaloppet, hur det gick till när Gustav blev kung, Dackefejden)
Du ska veta:
- när Gustav valdes till kung och hur firar vi den dagen idag.
- vad ett arvrike är.

2)
Du ska kunna resonera om orsaker till (varför det hände):
- att Gustav Vasa blev kung i Sverige - upproret Dackefejden
- Gustav Vasas äventyr i dalarna
- Vasaloppet

- reformationen
Du ska kunna resonera om konsekvenser av (hur blev det sen?):
- att Gustav Vasa var kung i Sverige, både under Vasatiden (tex. hur levde människor? vilka förändringar skedde i samhället? Vad gjorde folket?) men även spår i vår tid
- Gustav Vasas äventyr i dalarna - reformationen
- arvrike

3)
Du ska kunna:
- dra slutsatser om hur människor levde utifrån historiska källor. 4)
Du ska kunna:
- diskutera om de historiska källorna går att använda



Bedömning
Bedömning sker utifrån Heja punkterna 1, 2, 5 och 7 i historia. Dels kommer vi att göra ett skriftligt prov, men även engagemanget under lektionerna har även stor betydelse.


Arbetsgång
Förslag på arbetsgång:
* vi läser ur boken, tillsammans och ensamt
* vi tittar på Sveriges Historia och pratar om innehållet
* spela teater
* instuderingsfrågor
* vi diskuterar i par och helklass frågor från nationella prov
* gör egna instuderingsfrågor
* arbeta med iPads
* arbete med lathund; hur människor levde innan vasatiden, under och därefter * läxor, både att läsa och titta på klipp
* något sorts prov. Troligen i traditionell form, men skriva svaren på datorn om man vill.
* Pling Plong

Tips inför helgen


Vad är elektricitet?


Multiplikation med nollor