måndag 8 juni 2015

Skolavslutningen

7.50 Samling utanför kyrkan 

8.00-ca 8.45 Avslutning i kyrkan (föräldrar är välkomna i mån av plats)

Efter avslutningen promenerar vi tillbaka till klassrummet. Några förbereder fika i klassrummet och några sätter upp en tipspromenad utomhus. 

Vi går tipspromenad (ca 10.00) och sedan fikar vi i klassrummet. 

Dagen avslutas 11.20. Då är det lunch för de som anmält att de ska äta på skolan.

Sedan är det sommarlov!!

torsdag 28 maj 2015

Instuderingsfrågor

Läs om ljus och ljud s 46-53


Instuderingsfrågor till torsdag 4/6

  • Hur sprids ljus?
  • Vad är en ljuskälla?
  • Vad händer när ljuset träffar ett föremål och hur kan vi se föremålet?
  • Vad är skugga?
  • Vad är reflexion? Ge exempel
  • Vad är absorbera? Ge exempel
  • Vad menas med att ljuset bryts? När sker det?
  • Vad är ett spektrum? Ge exempel
  • Beskriv skillnaden mellan en konvex och en konkav lins och berätta vad som händer med ljusstrålarna i när de träffar de olika linserna.
  • Berätta hur ett ljud uppstår, hur det träffar ditt öra och vad som händer i örat. Ords om är bra att kunna använda: vibration, luft, ljudvågor, öronmusslan, trumhinnan, hörselben, snäckan, hörselceller, signal, hörselnerv, hjärnan, tolka
  • Hur fungerar stämbanden?
  • Hur kan ljud spridas? Jämför olika material som vatten, luft, metall och vakuum. I vilket material leds ljudet bäst?
  • Beskriv skillnaden mellan en låg ton och en hög ton. Vad beror olika toner på? Använd gärna orden Hertz, ljudvågor, svängning per sekund.
  • Vad är decibel? Ge exempel på ljudstyrkan för olika ljud.
  • Vad är eko?